I better get used to it

Detta är Australien, inte Sverige.

- Dollar
Jag måste nästan alltid be kassören om hjälp när jag ska betala. Eller så räcker jag bara fram lite pengar och ser om jag får något tillbaka. haha

- Svenska skämt är inte kul här
Om man ska dra ett svensk skämt (Fast på engelska förstås) så förstår dom aldrig det roliga och så skapas det en pinsam situation istället.

- Skoluniformen
Själva skoluniformen har jag inget problem med, nejnej.
Problemet är om vi ska ha några udda kläder eller idrottskläder. SÅ mycket regler och detaljer att man blir alldeles snurrig!

- Dialekten
Haj haw are ya?
Det tar sin tid inna man förstår vad dom flesta säger. Efter 3 "ursäkta" vågar man inte fråga mer och säger bara ett kort "yes" och hoppas att dom har fått svar på frågan.

- Bullriding
Är ett stooort nöje här.
Jag tycker att efter 10 st omgångar borde man vänja sig att titta på folk som blir avkastade. Men nej. Varje gång sätter jag händerna för ögonen, blundar och utropar "aj, aj, aj!"

- Engelska förkortningar och slang
Det är omöjligt att chatta med en kompis på facebook utan att inte förstå allt. Det är förkortningar hit och dit, slang och konstiga uttryck.
Har redan lärt mig några, men det är många kvar!
"Jks" lärde jag mig nyss, vilket betyder "I am kidding"


I Better get used to it!

Kommentarer
Postat av: emelina

Hur kommer de sig att du bor i Australien? :D

Låter riktigt spännande och härligt!



Svar: Så roligt med segling, hoppas verkligen ni får se delfiner då :) kram

2010-03-29 @ 07:11:07
URL: http://emelinaf.blogg.se/
Postat av: Blanca

Haha! mica, jag fattar PRECIS din situation , haha. Jag kom till skolan i vit toffs. Läraren fick mig att ta av den för att den inte var blå, som skoluniformen. Jag skojjar inte.

På tal om aussie dialekten älskar jag den ! hehe, lärde mig den efter att ha varit på stora barriärrevet, och efter att ha lärt mig kiwidialekten, som är lite lika.

Slangen är speciellt, i knw.

Jag kan hjälpa dig lite:

Jj = Just jokes, eller ¨joax¨ är ungefär jks.

wtsup= what's up

soz= sorry

alg= all good

nvm= nevermind

brb= be right back /gtg=gotta go

kwl=cool

hby=how about you

Hoppas det hjälpte honey ;)

2010-03-29 @ 13:04:29
URL: http://blancaaa.blogg.se/

Skriv och klicka

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0